Monday, September 9, 2013

Barang Naik Ketetapan Allah - Ustaz Fathul Bari Dihentam

UFB dihentam oleh para penyokong menerusi kenyataanya yang sungguh menyesatkan dan menimbulkan kemarahan pengunjung di blog UFB. Secara logikalnya disini adakah wajar seorang Doktor yang berkelulusan tinggi dalam agama dan bekas penuntut universiti Al-Azhar tersebut mengeluarkan kenyataan yang sedemikian rupa,kalau difikirkan balik,kenyataan UFB amat bercanggah dengan hukum agama dan boleh ditafsirkan sebagai sesat identiti. Harga minyak,harga barangan dikawal oleh manusia,naik turunnya harga barang ditentukan oleh manusia dan bukannya Allah,Allah itu maha mengasihani dan Allah hanya melihat pelarasan tersebut yang dilakukan oleh manusia,contohnya amal kebaikan,perbuatan jahat yang kita lakukan akan dihisab di akhirat kelak,kita berbuat kebaikan atas dengan izin Allah dan bukannya melakukan kejahatan dengan kehendak Allah,kita sebagai manusia yang menentukan,jangan pula diheret Allah dalam medan politik UMNO,haramjadah jawabnya.

UMNO seringkali mengheret nama Allah dalam politik mereka padahal mereka kaum yang jahil dalam Islam,tak cukup hukum ditolak,hukum Allah siap UMNO ketawakan.

Berbalik pada isu asal perbincangan ,kenaikan harga barang,minyak adakah ianya mampu meringankan beban rakyat di Malaysia ? Soalnya disini adakah Allah mengawal setiap harga barangan jika seseorang manusia menaikkan harga barang tersebut ? Di mana otaknya UMNO ? Mereka kata Allah yang menetapkan harga turun naik tersebut,sebab itu saya kata jisim isipadu kepala otak UMNO rendah.
Adakah rakyat gembira dengan kenaikan harga barang ? Admin rasa,banyak keluarga dari golongan pertengahan merungut ,mengeluh dengan setiap kenaikan harga barang,adakah itu suatu ujian Allah dari UMNO yang boleh diterima pakai ? Kalau kerajaan zalim,penipu,pencuri harta rakyat,adakah layak kerajaan tersebut disamakan dengan Allah ? Di mana otak nya UMNO kalau bukan di kaki.

Status FB Dr.Maza yang menyanggah kenyataan UFB mengenai kenyataan UFB yang amat menyesatkan & membingaikan

UFB SAH SESAT IDENTITI. Kenaikan harga barang bukan takdir, Islam bela hak pembeli Datuk-Tuan-Ibrahim SHAH ALAM – Kerajaan tidak wajar meletakkan kesalahan kepada takdir semata-mata apabila harga barangan keperluan harian naik ketika ada kumpulan hidup mewah.Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata, Islam bukan sahaja membela hak peniaga sebaliknya turut menitik berat hak pembeli supaya konsep adil dapat dilaksanakan sebaiknya.Katanya, petikan hadis yang disebut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Umno (Ilmu), Fathul Bari dalam artikel ‘Harga Barang Ketetapan Allah’ digunakan dalam konteks salah. “Memang hakikat naik turun, ajal maut semua ketentuan Allah tetapi bukan bermakna pemerintah boleh sesuka hati meletakkan kesalahan kepada takdir. “Kalau manusia (peniaga) boleh buat begitu maka kita tengok dalam Islam hak adil bukan kepada peniaga sahaja tetapi pembeli juga kena berlaku adil. “Demikian juga kalau kita tengok kerajaan memotongsubsidi untuk rakyat tetapi dalam waktu sama golongan korporat dan bangsawan lihat hidup melampau-lampau mewah,” katanya kepada TV Selangor. Menyifatkan kenyataan itu perlu diperbetul semula bagi mengelakkan salah faham, Tuan Ibrahim berkata, kenyataan Fathul Bari membawa gambaran imej negatif terhadap Islam.Seolah-olah, katanya, Islam membenarkan peniaga meletakkan harga sesuka hati dan menganggapnya sebagai ketentuan Allah.

No comments:

Post a Comment