Monday, July 8, 2013

Amerika Menolak Keras Tentang Penglibatan Agenda Mereka di Mesir

Kenyataan putar belit kononnya Amerika tidak terlibat dalam mana-mana provokasi untuk menjatuhkan President Dr Mohammed Morsyi,mengulas
mengenai apa yang sedang berlaku di Mesir,Cairo,Obamma seolah olah menafikan bahawa semua Proksi Yahudi ataupun agenda mereka tidak terlibat sama sekali dalam kejatuhan Dr Morsyi,namun, perkara sebenar telah terdedah dengan penuh pura-pura.
Presiden Obama pada Sabtu lalu mengulangi bahawa AS tidak menyokong mana-mana pihak Mesir khususnya politik atau kumpulan dan sekali lagi telah mengutuk keganasan yang berterusan di seluruh Mesir.
Obama dalam kenyataan semasa persidangan dengan Majlis Keselamatan Negara mengulas mengenai prkembangan di Mesir, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh White House. Beliau telah menghabiskan hujung minggu di Camp David, semasa Obama di Maryland.

"Amerika Syarikat tegas menolak palsu tuntutan yang dilaungkan oleh sesetengah pihak di Mesir bahawa Amerika Syarikat bekerjasama dengan parti-parti politik tertentu atau pergerakan untuk menentukan bagaimana peralihan Mesir perlu diteruskan, " kenyataan Rumah Putih berkata.

"Kami tetap komited kepada rakyat Mesir dan mereka aspirasi untuk demokrasi, peluang ekonomi dan maruah. Tetapi jalan masa depan Mesir hanya boleh ditentukan oleh orang-orang Mesir. "

Kenyataan Rumah Putih mengulangi dakwaan utama Obama dan pegawai AS lain telah dibuat sejak Tentera Mesir menggulingkan dipilih secara demokratik Presiden Mesir, memanggil untuk proses yang inklusif membolehkan semua kumpulan dan pihak-pihak untuk menyertai,menggesa semua pemimpin Mesir untuk mengutuk penggunaan berkuat kuasa dan untuk mencegah keganasan berterusan lanjut, dan menggesa penunjuk perasaan untuk menjalankan protes mereka secara aman. Setiausaha Pertahanan Chuck Hagel bercakap lagi Sabtu untuk menteri pertahanan Mesir,menekankan keperluan untuk peralihan awam aman di Mesir dan menyatakan,

"kepentingan keselamatan bagi Orang Mesir, jiran Mesir dan rantau ini, "

Jabatan Pertahanan berkata dalam satu kenyataan.Hagel juga bercakap
kepada Putera Mahkota Sheik Mohammed bin Zayed Al Nahyan daripada Arab Emirates pada hari Sabtu untuk membincangkan Mesir.

"Perkara-perkara yang menjadi kebimbangan keselamatan bersama di Timur Timur, "kata setiausaha akhbar Pentagon George Little pada kenyataan beliau.
Setiausaha Negara John Kerry telah berhubung dengan duta AS ke Mesir, Anne W.Patterson, dan bercakap dalam tempoh dua hari lepas untuk pegawai-pegawai di rantau ini, kata Jabatan Negara dalam kenyataan rasmi.
Dalam satu kenyataan berasingan, Kerry berkata AS adalah "Sangat bermasalah" keganasan di seluruh Mesir.

"Kami amat mengutuk mana-mana dan semua hasutan keganasan atau percubaan untuk membahagi dan mencetuskan, bukan daripada menyatukan semua orang Mesir. Amerika Syarikat sekeras-kerasnya mengutuk keganasan oleh semua pihak dan menggesa supaya penunjuk perasaan supaya bertenang " kata Kerry.

"Amerika Syarikat mahu melihat keamanan semasa protest berterusan di Mesir semasa peralihan perlembagaan baharu berjaya dan bermanfaat untuk semua rakyat Mesir" katanya.

" Orang-orang Mesir mesti datang bersama-sama dan membuat keputusan yang sukar perlu bagi yang berlaku.

Tahniah Obama,Yahudi,agenda anda berjaya walaupun kenyataan anda seperti berselindung kononnya anda membantah peralihan kuasa tersebut.

No comments:

Post a Comment